domenica 16 novembre 2014

Tänk om

På en sådan här solig (?!) novembersöndag kan man till exempel passa på att bli lite extra sur på äktenskapslagen. Precis som diverse kolumnister och en hel del typer på sociala medier blir jag också något otroligt himla störd på hur MTV:s nya realityserie på ett "in your face"-sätt lyckas ta fram den stora orättvisan i den finska äktenskapslagstiftningen. Eller alltså hur ska jag nu formulera mig: jag lyckas helt enkelt inte begripa varför folk inte får gifta sig med den de älskar.

Så råkade jag också titta på A-studion häromkvällen där Sannfinländarnas Mika Niikko förklarade för De Grönas Jani Toivola att man inte kan stifta lagar utgående från hur folk nu bara råkar känna. Wait, what? Varför har han då månne gift sig, om inte för att han älskar sin fru?

Så när jag nu sitter och njuter av novembersolen på vår balkong minns jag hur den fint rörande pjäsen Homo på Nationalteatern för några år sedan slutade med orden "tänk om det här var landet där var och en fick älska den de själv vill". Ja tänk om.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...