domenica 17 luglio 2016

Hemmagjord limoncello

I nyaste nummer av Lantliv fanns ett recept på limoncello och när det nalkades både mammas födelsedag och vänners bröllopsfest fick jag för mig att testa laga egen limoncello att ge bort. Det visade sig vara både enkelt och ganska kul!




Jag hällde en flaska vodka över skalen av 8 citroner, och burken fick stå i kylskåpet i tre dygn. Jag skakade om burken då och då men förstod på fysikern i huset att man inte ska gå och öppna burken i onödan. Det andra steget var helt enkelt att koka ihop ett sockerlag och blanda det med den silade vodkan. Enligt receptet skulle man använda lika mängder vatten och vodka men den ovannämnda fysikern i huset konstaterade genast att det ju inte blir just någon alkohol kvar i slutprodukten, så jag använde ungefär hälften vatten (3,5 dl per 70 cl vodka). Och så brukar jag använda lite mörkare rörsocker i all matlagning så den färdiga drickan blev lite mörkare än vanlig limoncello, vilket estetikern i mig kompenserade med att trycka in en slinga citronskal per flaska. I receptet använde man 6 dl socker men eftersom jag hade lite mindre vatten tog jag också mindre socker (plus att rörsocker brukar vara sötare i smaken), ca 4 dl. Kan inte ge exakta mått eftersom jag kokade ihop en ungefärlig mängd sockerlag men blandade det försiktigt, smakade av emellanåt och tillsatte tills jag var nöjd. Ja ni läste rätt, att smaka av är kanske den bästa delen av tillverkningsprocessen ;)

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...