venerdì 11 maggio 2012

Aromaterapi

Jag vet inte exakt vad jag borde tänka om alternativ medicin. Jag godkänner idén om att behandla människan som en helhet och att se olika sjukdomar som symptom på något större men samtidigt låter vissa behandlingar lite väl konstiga i mina öron - jag har till exempel svårt att tro på kristallernas läkande kraft. Men med denna lite misstänksamma inställning köpte jag för några år sedan en liten flaska pepparmyntans eteriska olja. Jag var nämligen trött på konstant migrän och började tänka att det inte är så hälsosamt att äta en burana per dag. Och hör: att lukta lite på pepparmynta eller att massera några droppar på tinningarna lindrar verkligen migrän! Så småningom har min samling av eteriska oljor vuxit till att nu omfatta ett tiotal olika dofter som jag använder i allt från massage till hudvård. Den senaste upptäckten var att romersk kamomill faktiskt hjälper mot höfeber.


Men jag är fortfarande misstänksam. Är det bara det att jag vill tro på oljornas läkande kraft som får mig att uppleva att de hjälper? Samtidigt vet jag att jag annars också reagerar på olika dofter i min omgivning, inte minst vid migrän, så det känns logiskt att olika dofter också kan hjälpa. Och så måste man ju säga att de olika flaskorna ser ganska söta ut och att det känns roligt att blanda olika dofter, fundera på hur de passar ihop och räkna ut vilka som skulle kunna hjälpa i olika situationer! Jag har åtminstone inte hittills upplevt att de skulle vara till någon fara och så har jag faktiskt börjat äta avsevärt mindre burana, vilket jag nog tror att är positivt. Så jag rekommenderar att man testar. Har ni några erfarenheter?

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...