venerdì 25 maggio 2012

Tent i latin

Idag skulle jag skriva tent i latin. Jag har inte läst kursen utan skulle studera själv och skriva tent för att eventuellt kunna delta i kurs 4 som ordnas nästa läsår. Och eftersom boken som jag läst är på engelska och grammatikboken på finska tänkte jag att jag en timme före tenten går till biblioteket för att titta i en svensk grammatikbok och repetera lite.

Tenten skulle börja 9.15 och jag kom till biblioteket precis när domkyrkan slog åtta - bara för att hitta en lapp med texten "biblioteket är stängt fre 25.5 pga utbildning". Jahapp, tänkte jag, ingen repetition på svenska med andra ord. Tills jag insåg att jag ju inte heller kommer att få tag på en ordbok eftersom alla bibliotek vid akademin har stängt. (För er som inte har skrivit tent i latin kan jag berätta att texterna ofta handlar om historiska eller mytiska händelser och kräver ord som bål, triumftåg, dolk och brodermord, och då vill man hemskt gärna använda en ordbok.)

Paniken steg först när jag märkte att bokens latinsk-engelska ordlista som jag kopierat upp för tidigare tent låg hemma i arbetsrummet i hög x och märkte att det inte längre går att kopiera i Arken. Jag övervägde att cykla hem och hämta ordlistan (som ju inte direkt skulle hjälpa med den svenska översättningen men ge lite stöd åtminstone) och således strunta i att repetera, när jag märkte att språkcentrets kanslist var på plats. Jag förklarade den något jobbiga situationen för henne, som visade sig vara en av de vänligaste själarna på jorden, och hon gick och hämtade lärarens ordbok från lärarens arbetsrum. När klockan var 8.20 och jag äntligen skulle börja repetera kom hon tillbaka med boken och sade glatt "men vad bra att du är här så här tidigt, då får du ju börja skriva genast när vi har så många anmälda".

Så det blev ingen repetition och jag fick börja skriva i en liten skrubb i kansliet. Jag ögnade igenom provet, märkte att det var ganska lätt och blev lite lugnare. Men när jag sedan skulle leta upp det första främmande ordet märkte jag att ordboken var från svenska till latin. (Vid det här skedet var jag ju lite lättad och kunde skratta åt det hela så där lite.) Nå, tänkte jag, jag ids inte störa den vänliga kanslisten mera utan får nu nöja mig med att gissa mig fram till olika betydelser och söka upp dem från svenska till latin. Efter 15 minuter av intensivt bläddrande insåg jag att tekniken inte var särskilt hållbar och vågade be kanslisten hämta den latinsk-svenska ordboken. (Hon skrattade också lite.)

Och så fick jag ordboken, klarade tenten (tror jag) och var färdig när tenten egentligen skulle börja. Så att en sådan början på fredag.

Ars grammatica och ett bevis på mina utmärkta insikter i att plasta in en bok.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...