lunedì 2 luglio 2012

Italiensk reklam

Semestern har kommit även till Åbo musikfestspels kontor och jag har spenderat en hel arbetsdag helt ensamt på jobbet. Det positiva är att jag har fått lyssna hela dagen på italiensk radio. Och just när jag fick de dumma tvättmedel-, bil- och kexreklamerna på nerverna hörde jag något som fångade min uppmärksamhet: reklam för operafestivalen i Verona! Detta alltså på RTL 102.5, en kanal som kanske bäst motsvaras av NRJ, Voice eller Radio Nova i Finland. Har nån nånsin hört Operafestivalen i Nyslott göra reklam mellan Black Eyed Peas och Madonna? Jag menar det.

Jag tror inte att det är operafestivalen i Verona som har missat sin målgrupp något förfärligt utan att det snarare betyder att de "stora massorna" i Italien lyssnar på allt från nyaste pop till Verdi. Operan i Italien har inte ett motsvarande elitistiskt prägel som hos oss utan den hör till populär- eller folkkulturen - om man nu över huvud taget kan tala om sådana genrer. Och det är bland annat därför som jag älskar landet.

För den som är intresserad: festivalen i Verona har alltså börjat!

1 commento:

  1. Lite kuriosa: italienarna gillar opera visst, och ja, det är inte speciellt elitistisk. Men däremot så struntar de i teater. Ingen bryr sig om teater i det här landet, och det är då landet som har producerat Pirandello och Fo... pjäserna sätts upp på små obskyra teatrar och det är ytterst lätt att missa dem, för de gör ingen reklam. Också musikaler är ovanliga. Vi diskuterade det på jobbet här en dag, eftersom vi är i biljettbranschen. Biljetter till la scala säljer vi, men teater? nej, ingen bryr sig. märkligt...//marina

    RispondiElimina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...