domenica 24 gennaio 2016

Lägenhetskärlek

Oberoende av hur mycket vi älskar vår inglasade balkong och resten av lägenheten blir vi så småningom pinsamt medvetna om att den här lägenheten har brister. Och vet ni, det är inte så trevligt att hitta brister i sådant som man gillar! Nu handlar det visserligen om sådant som vi hela tiden har vetat om men som har konkretiserats på ett annat sätt efter att den yngsta familjemedlemmen flyttade in. Till exempel skulle det vara praktiskt med ett lite större badrum, och egentligen skulle vi behöva ett rum till, och tänk om man hade nån sorts öppen planlösning så att matbordet kunde stå i direkt anslutning till köket... För att inte tala om att kunna lämna vagnen med ett sovande barn i ute på gården, i stället för att släpa vagn och bebis in via granntrappan, tvättstugan (I kid you not!) och källaren - varje gång man ska ut och in.

Nu har jag ju dessutom gått och totalt förälskat mig i en lägenhet som inte på något sätt löser alla dessa problem (en del av dem nog). Den är bara annars helt underbar. Så mitt hjärta gråter nog lite när sambon inte alls tycker att det ska vara vettigt att flytta dit.

Men visst är det lustigt hur man kan förälska sig i en lägenhet? Efter att nu ha levt med denna olyckliga lägenhetskärlek i några veckor kan jag berätta att det inte är så långt ifrån olycklig kärlek mot en annan människa (hälsar hon som levt i ett lyckligt förhållande i snart sju år här hej). Det handlar om att mitt i allt kunna föreställa sig ett helt liv i det hemmet. Man nästan ser barnet leka i parken som ligger praktiskt taget nedanför köksfönstret, man hör sorlet av vännerna när man sitter och äter middag ute på terassen en sommarkväll... och det är vemodigt, åh så vemodigt att veta att allt detta kommer nån annan att få.

Nåja, för att förgylla er söndag bjuder jag på lite lägenhetsinspiration från min Pinterest. På tal om lägenheter att förälska sig i, liksom...









Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...