martedì 12 gennaio 2016

Lifestylebloggen

Har pysslat de senaste kvällarna med bloggens utseende och funderat samtidigt vad den här sidan egentligen har för funktion. Hade redan blivit nästan tillfreds med begreppet "lifestyleblog" tills jag läste Li Anderssons kolumn i dagens tidning där hon skrev bland annat följande:

Enligt undersökningar om ungas värderingar är finländska ungdomar fortfarande rätt konservativa. De klart konservativa ungdomarnas andel har ökat. Olika typer av lifestylebloggar är enormt populära, där fokus ofta är på just hem och familj.

Och nu vet jag ju att min blogg aldrig har varit en riktig lifestyleblogg, inte minst eftersom jag ju har typ sju följare. Men Andersson lyckades också fånga det som jag tror att har varit mitt problem med att hålla en riktig lifestyleblogg. För sist och slutligen känns det så himla pretentiöst, och förr eller senare tröttnar man även på den snyggaste av bloggarna. Det är som om någon marknadsförde sina värderingar för mig i en bloggform, och det vill jag inte ha. Eller åtminstone vill jag kunna distansera mig till den grad att jag kan vara kritisk mot dem.

Men är mitt syfte då att marknadsföra mina värderingar för er där ute? Hihi. Nä vet ni, jag tror jag kör på en salig blandning av lifestyle, dagbok, skvaller, sociala medier och balkong. Men hej, berätta gärna om ni tycker att bloggens nya utseende funkar!

Lifestylebloggarens heta (*not so much*) inredningstips:
låt bli att täta fönstren!

4 commenti:

  1. Alltid roligt att kunna följa med lite vad som händer "nere hos er",när vi inte träffas så jätte ofta ;)

    Kramar från ett fruset Nykaabi,
    Jenni

    RispondiElimina
  2. Ja, jag känner lite likadant för konceptet lifestylebloggar. Lite samma aversioner som jag har mot vissa perfekta familjebloggar med bilder på perfekta hem och perfekta barn med perfekta märkeskläder. Jag skulle bara någongång vilja se bilder på när hemmen är ostädade och barnen har smutsiga omatchande kläder. Eller har dedär mänskorna alltid perfekta hem, barn och liv?

    RispondiElimina
  3. Ser jättekiva ut! :) Jag har också själv funderat på det här med att blogga, märkte nämligen att jag skrivit i Ratata-bloggen senast typ i september... MEN tänkte så här: jag tar inte stress, skriver då jag har lust och struntar i att fota för varje inlägg. (för det hade jag som krav tidigare, inga inlägg utan bilder...)

    /Petra

    RispondiElimina
  4. Tack för kommentarerna, söta ni! (Och om nån vet hur man kan svara direkt på kommentarer så berätta gärna, hihi.) Med andra ord fortsätter vi med carpe diem-bloggandet :)

    RispondiElimina

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...