sabato 24 giugno 2017

Sommar, midsommar, sommar

Vi lever och mår bra i varma Dresden, kan jag berätta! Från och med sista veckan i maj eller så har det varit praktiskt taget mellan 20 och 30 grader varje dag, det vill säga tillräckligt varmt för att inte behöva fundera på om det är sommar eller inte. Jag måste erkänna att jag älskar när det är så här varmt och mestadels soligt, man behöver aldrig fundera om man klarar sig utan jacka eller inte, som det ofta är under den så kallade sommaren i Finland.

Med detta sagt känns det ju skönt att så småningom komma hem också. Naturligtvis önskar jag fint väder även till slutet av sommaren men nu behöver jag åtminstone inte ta nån stress över det, för värme har vi minsann haft.

Samtidigt känns det som att vi så småningom har lyckats pricka av vår to do-lista här i Dresden. När mina föräldrar var på besök vandrade vi till Bastei som ju visade sig vara otroligt fint; de märkligaste bergstopparna som ser ut att stiga upp från intet, däremellan djupa dalar och fina skogar. Vi åkte också ångbåt på Elbe – något som vi hade önskar göra redan i fjol men som aldrig sedan blev av – och nu när här har funnits vänner och familj på besök känns staden ju också på ett annat sätt bekant. Jag känner mig i alla fall mindre som nykomling och turist när jag berättat om de viktigaste sevärdheterna för sådana som vet ännu mindre om den här staden än vi.

Sagolika skogar och stenar i nationalparken i Uttewalde

Bastei

Bastei

Fontäner är coolt hos tvååringen! Här med morfar.

Festivalen Bunte Republik i Neustadt: musik, mat och en hel del människor

Äta ärter i parken och hitta en mask! Nu är det sommar!

Spännande småkryp.

Samla alla pinnar, javisst ska det gå!

Midsommarbarnet

Midsommarvuxna

Midsommar firas ju inte här men vi hade bjudit ett par vänner till oss och grillade på gården. Dessutom hittade vi akvavit, sill och spanska nypotatisar i mataffären så det blev en midsommar ändå! Barnet sprang barfota i gräset och kvällen var passligt ljummen, inte för varm. Riktigt skönt.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...