mercoledì 15 aprile 2015

När börjar livet?

Mitt i allt ammande, blöjbytande och nattande har jag hunnit filosofera lite kring livet, närmare bestämt livets början. Det är nämligen en del av mig som inte över huvud taget fattar att Oliven "bara" är knappa tre veckor gammal. Visst, han kan inte mycket, men för att vara så himmelens färsk så kan han ju egentligen helt massor: äta, skrika, nysa, hicka och så vidare. Och en stor del av det har han ju lärt sig i magen. Jag tror också att han känner igen vissa röster, och ibland känns det som att han också känner igen musik. Men hur kan han ha lärt sig något innan han fanns?

Ibland när jag håller i honom tycker jag också att han på ett lite underligt sätt känns "bekant". Formen på rumpan har jag visst känt nånstans förut - ja, under mina revben i flera månaders tid! Och när man håller i honom medan han hickar känns det precis likadant som det gjorde när han hickade i min mage.

Men om vi säger att han fanns redan före han föddes, när började hans liv då? Några futtiga celler gör väl ingen människa, knappast heller en några centimeters böna med ett minihjärta. Eller?

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...