giovedì 5 maggio 2016

Hem soliga hem

Och visst hade snön hunnit försvinna från Åbo innan vi kom hem! Den gångna veckan har nog verkligen varit en mjukstart för Åbolivet, för så här varmt och soligt brukar det ju aldrig vara. Men vi klagar inte.

Och vad har vi hunnit göra under en vecka hemma? Packa upp, nästan. Fira Valborg i sällskap av dem som man saknat, efter den traditionsenliga sången på berget förstås. Första maj inleddes med en barnfamiljsvänlig hotellfrukost – vem saknar egentligen hippa bruncher med en massa människor och högljudd musik när man får bättre buffé för mindre pengar i en lugn miljö och med lekhörna?! Helt bäst.
Och Bean Bar har vi förstås hunnit besöka
Men jag märker också att jag inte fullt landat i den finländska vardagen ännu. Blir lite förvånad när alla gatureklamer är på ett språk jag förstår. Har glömt vissa rutiner, som till exempel hur man smidigast kommer genom Stockas Delikatess när sonen får i nerverna. Och jag märker att jag också saknar vissa Dresdenrutiner: lekplatsen på Münchner Platz, spårvagnsresan till Neustadt, Krabbelgruppen i Striesen, promenaden genom Hauptbahnhof.


Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...