martedì 12 luglio 2011

Sommarläsning

Jag som har gått runt hela sommaren på jakt efter lämplig läsning för hängmattan ska nu passa på och rekommendera de pärlor jag hittat. Jag läste just de sista kapitlen av Mario Vargas Llosas "Den stygga flickans rackartyg" - kanske något man inte egentligen kunde kalla för hängmatteläsning, ingenting i Harlequinstil med andra ord - och blev mycket imponerad. Jag gillar de sydamerikanska författarnas snabba dialog och vackra beskrivningar som gör händelserna så levande. I några recensioner klagas det att författaren beskriver "den stygga flickan" enbart utifrån men det håller jag inte med om; jag blev speciellt fascinerad av hans sätt att porträttera kvinnan utifrån med så skarpa iakttagelser att jag som kvinna kunde exakt föreställa mig vad han talade om. Rekommenderas definitivt!

En annan upplevelse under den här sommaren (eller nåja den sommar som hittills gått) var Elizabeth Gilberts "Committed". Jag vet att det är ett grovt stilmisstag att ens nämna de här två böckerna i samma blogginlägg, för om den ena var från Merkurius skulle den andra vara från Pluto, och det är också på hemskt olika sätt som de tilltalar mig. "Committed" är en lös sequel till "Eat, pray, love" - som den observanta läsaren kommer ihåg att jag köpte åt mig i födelsedagspresent - och handlar om äktenskap ur tusen och ett perspektiv. (För övrigt är Eat, pray, love också något att rekommendera! När man väl vant sig vid det överamerikanska i boken är den mycket bra, men bry er inte om att se filmen för den är nog bara usel, förutom när de går och äter glass i Rom.) När jag hade kommit till slut av "Eat, pray, love" tog det en tid innan jag vågade söka upp "Committed"; jag tänkte att bröllop ju inte egentligen är något så aktuellt i mitt liv just nu och att jag kanske inte vill bli hemskt bröllopsivrig. Men sen firades det härligt bröllop i Sverige och för att hålla det goda festfeeliset uppe skaffade jag boken. Och märkte att det ju inte är så stor skillnad mellan bröllop och ett fast förhållande! Gilbert leker emellanåt antropolog, emellanåt historiker och emellanåt pratar hon bara om sig själv men tankarna är absolut värda att läsa. Jo, både ni som gift er, ni som aldrig tänker göra det och ni som hemskt gärna gjorde det om det bara fanns nån att göra det med.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...