martedì 21 ottobre 2014

Höstlov à la Åbo

Som det så ofta händer i mitt liv krymptes också den här årstidens semester först från fem dagar till fyra, sedan från fyra till tre. Samtidigt ändrades planerna från ett förlängt veckoslut i nån trevlig lite soligare stad, säg Rom eller Paris eller Barcelona, till en dag i Stockholm-kryssning, och till sist till Åbo. Med andra ord hade jag en ledig fredag hemma.

Men ni som hängde med här på bloggen i somras minns kanske att sommaren i Åbo inte alls behöver vara så tokig. Nu kan jag avslöja för er att höstlovet i Åbo inte heller var nån dum idé. Efter att ha sovit lagom länge tog jag en frisk morgonpromenad i parken och gick sedan till stadens day spa där jag hade bokat en två timmars massage med ansiktsbehandling. Skönt. (Och något som man definitivt borde göra oftare, framför allt om det inte var så förfärligt värdefullt.) Dessutom bokade sambon sedan en egen behandling så att vi slutade samtidigt och gick tillsammans på sushilunch i hallen. Och eftersom vädret var lite soligt köpte vi macarons hem från hallen och njöt av eftermiddagskaffe på egen balkong, och på kvällen promenerade vi ännu till stan för att spela biljard. (Eller pool, eller snooker, eller vad det nu sen heter.)

Macarons, glögg och höstlov

På lördag fokuserades det på mat på allvar. Bistro Julienne vid nyrenoverade hotel Julia har en fantastisk brunch - eller egentligen är det buffetlunch men brunch låter väl trendigare - med bland annat ett sjukt imponerande utbud av färska frukter och inget mindre än tre efterrättsbord (utöver fruktbordet, alltså). Så där lagom mätta rullade vi sedan hem för att förbereda kvällens middagsbjudning. Och jag lovar er att jag nån gång ska komma ihåg att fota vårt middagsbord före  gästerna har åkt hem, men nu får ni leva utan fotobevis och tro att vi hade en fantastiskt rolig kväll med god mat och ännu bättre sällskap.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...