domenica 5 luglio 2015

Folk och folk

Tänk att jag hittills varit fullständigt omedveten om en stark och tydlig skiljelinje mellan folk och folk. En gräns som är lika ofrånkomlig som skillnaden mellan barn och vuxna. Nämligen indelningen i folk som sover länge på helgerna och folk som inte gör det.

Det var med häpnad jag såg mig omkring när jag en lördag tog en rearunda på stan precis efter att butikerna hade öppnat. Det var inte tomt på stan, nej, men klientelet var ju helt annat än på eftermiddagarna, det som jag vanligtvis sett. Nu var det nämligen de här människorna som stiger upp tidigt på helgerna som var ute och shoppade: pensionärer och småbarnsföräldrar, och bara nån enstaka (morgonpigg) "vanlig arbetande vuxen". Inga ungdomar, såklart. Barnvagnar och rullatorer överallt.

Men hej, vad är det nu att stiga upp halv åtta på en söndag när det är en glatt jollrande liten kille som väcker en. Det är ju inte alla som har en sån.

God morgon, världen!

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...