mercoledì 23 marzo 2016

Frohe Ostern

Påsk tas på ganska stort allvar här. En del skolor har två veckor påsklov och det säljs schokoägg i alla former och smaker precis överallt. Redan för flera veckor sedan började folk dekorera buskar med påskägg och vid det här laget finns det äggbuskar vid så gott som varje hus :)



Och körsbärsträden har börjat blomma! Både jag och sonen har dessvärre råkat ut för ett annat säkert vårtecken, nämligen förkylning. Jag var lite sjuk hela förra veckan och när den här veckan började kunde jag konstatera att jag fått bihåleinflammation på köpet, samtidigt som sonen fick stegring. (Jej för måndag alltså!) Lyckligtvis tycks han må redan bättre så idag vågade vi oss ut, dock inte på vårt vanliga onsdagsprogram "Krabbelgruppe" med en massa andra bebisar. I stället promenerade vi bara till näraliggande Hauptbahnhof där de har dekorerat fint med blommor, harar och påskägg (förstås). Sonen tyckte det var jättespännande att få gå lite själv och försiktigt känna på äggen.
 

Vår påskdekoration får i år bestå av blommor, chokoägg och tre keramiska påskägg av Bunzlauerkeramik som jag köpte i en liten butik i Altstadt igår. När vi kom hem hade posten dessutom hämtat ett paket med påskhälsningar från Finland: ett sött vintagepostkort och en liten påskbjällra i form av en höna (fråga mig inte var min mamma hittar sånt här).


Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...