martedì 12 febbraio 2013

Carnevale!

Till mina morgonrutiner hör programmet Non stop news på den italienska radiokanalen RTL 102.5, där samtalsämnena de senaste dagarna har begränsat sig till påven och karnevalen. Och det där med karneval innebär en massa härliga minnen från mitt år i Italien! (Påven bryr jag mig inte precis lika mycket om, även om det ju nog är lite speciellt.) Så i dag bestämde jag att försöka mig på lite martedì grasso-stämning hemma i Åbo genom att laga riktiga karnevalgodisar, det vill säga frappe eller chiacchiere (varje by har ju sin egen benämning på dessa) - friterade degstrimlor med pudersocker på. Det var något som alla hämtade i färggranna paket från bagerierna under karnevaltiden.

Efter lite receptgooglande satte jag då igång med mitt livs första friteringsprojekt och det lyckades faktiskt ganska bra! Jag vet, det är inte mycket som kan gå fel med mjöl, socker, efterrättsvin och fett, men ändå. Nästa gång ska jag försöka laga lite tunnare strimlor, men de här liknade faktiskt de mumsgoda "frappen" från bageriet i Rom.




2 commenti:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...