lunedì 4 febbraio 2013

Morgonlogiken

Coffee House vid salutorget i Åbo har räddat många morgnar för mig: de öppnar vardagar nån gång kring sju och fram till kl. 11 får man take away-caffè latte och croissant för 2,50 €. I dag var en av de dagar då jag var redo att investera 2,50 € i 30 minuter längre nattsömn och beställde då halv åtta på morgon en caffè americano med croissant. Men vet ni vad jag lärde mig? Jo, att americano och croissant kostar 5,40 € medan caffè latte, capuccino, moccacino eller espresso med croissant får man för 2,50 €.

Tjejen vid kassan var också smått nolo när jag försökte förklara att americano ju består av espresso och varmt vatten. Sedan kom jag på att fråga om de har sojamjölk och det sade hon glatt att de nog har. Så caffè latte med sojamjölk blev det, men det är nog alldeles för tidigt för mig att begripa hur varmt vatten kan kosta över dubbelt mera än sojamjölk.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...