martedì 24 marzo 2015

Balkongliv

Åh vad jag älskar känslan när allt vaknar till liv efter vintern! Nu när det har varit finare väder har vi praktiskt taget flyttat till balkongen där man kan tjuvstarta sommaren (läs: sitta och sola i bikini).






Min vinnörd till sambo hade naturligtvis med största omsorg valt ut en disputationschampagne som avnjöts på balkongen. (Och nej, jag är ju inte alls bitter över att gravidkroppen meddelar att champagne nog inte är så gott.) Och när det väl var fint och varmt dukade vi fram både lite antipasti och själva middagen där ute. Fint när det är klar himmel och man ser stjärnorna när det blivit mörkt.




Och så har vi hunnit med årets första trädgårdsarbeten. Efter lite kärleksfull skärning tyckte fikonträdet att det var fast hur kul att slå ut stort, och oj så jag är stolt över den lilla pinnen till miniträd som tappert ser ut att producera fast hur många frukter nu! Försådden gjorde vi nu i en gammal vinlåda. Efter bara lite issues med plastfolie fick jag lådan någotsånär att hålla vatten, och det visade sig att lådan ju är som designad för fyra rader av äggkartong. Med det tillhörande locket i plast blir den ju ett perfekt miniatyrväxthus! Vi får se hur det går med försådden à la Châteauneuf-du-Pape...

Ljuset och värmen har igen fått fart på en av våra mest underliga växter, nämligen den japanska gräslöken. Plantan har vi fått av svärmor som har den att växa nästan som ogräs i trädgården i Österbotten. Och den är kanske den mest lättskötta växt jag någonsin sett: på hösten slutar vi helt enkelt vattna den och så ser den ut att dö bort, men så fort det blir lite ljusare och varmare på våren och man ger den några droppar vatten börjar det igen växa små gröna skott i krukan. Helt otroligt.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...