mercoledì 31 maggio 2017

Babyklädesinspiration

Jag hinner ju definitivt inte följa med den här andra graviditeten med liknande noggrannhet som den första. Plötsligt är sjätte månaden här, magen bara växer och växer och på kvällarna är det värsta discot inne i min mage! Jag börjar dock mer och mer fundera vem det är som bor därinne. Kommer han att likna sin bror? Vad ska han heta? Hur kommer livet att vara med två barn?

Och förstås: vad ska han ha på sig? Han kommer förstås att ärva en hel garderob från storebror men inspireras får man väl ändå... Dessutom kommer det att behövas något nytt för en höstbebis, det minsta vi har från första barnets babytid är ju vår- och sommarkläder.



Jag inspireras av färgskalan blått-grått-rostrött och blåvita ränder. Det blåvita kan vara lite somrigt väl på hösten men rostnyansen borde väl i alla fall vara aktuell? :) Från uppe till vänster: skjorta BonTon, omlottsskjorta MarMar Copenhagen, tröja Le Petit Germain, randig skjorta Polarn o. Pyret, mössa Briar Handmade, kofta Poudre Organic, blå bloomer BonTon och rostfärgad bloomer Le Petit Germain, grå byxa MarMar Copenhagen och skjorta Le Petit Germain.

Nu i väntan på andra barnet får jag ibland lustiga insikter över att jag faktiskt lärt mig något om att sköta barn. Vi har hittat rutiner och system som funkar för vår familj och vardag och det känns så annorlunda att välkomna en ny bebis i den här familjen nu. Något som jag så småningom lärt mig är att klä barnet i väder och vind – påstår inte att jag är någon proffs för det är en evig gåta hur mycket kläder barnet ska ha på sig – men jag märker att jag hittat ett system som funkar för oss. Och det stavas i sin enkelhet underskjorta. I Finland är det nämligen typiskt att barnen bär långärmade bodys som sådana inomhus, och detta hade jag aldrig ifrågasatt på något sätt. Det var i fjol i Tyskland tror jag som jag insåg att barnen in Tyskland inte kläs så utan de har body, med lång eller kort ärm, som underskjorta, och sedan en lång- eller kortärmad trikåskjorta eller stickad ovanpå. Dels beror det säkert på att det ju brukar vara ganska varmt inomhus i Finland också på vintern och man kanske inte behöver flera lager på samma sätt. Men för mig var det här med underskjorta ett fantastiskt upptäck. Det går ju att variera så mycket mera! Och oberoende av hur blåsigt det är, som det ofta är i Åbo, känner jag en viss trygghet i att han ju har en underskjorta. Jag säger inte att det här är ett system som alla borde följa, jag är bara så glad över att ha hittat ett system som ger nån sorts riktlinjer för oss. Och därför märker jag att jag nu också tänker lite annorlunda gällande babykläder.


Ljusare nyanser och mera ränder! Set Bonpoint, bloomer Poudre Organic, vadderad halare Petit Bateau, skjorta Poudre Organic (gammal kollektion), bloomer Knitting for Olive (bara mönster – tänk om jag hann sticka själv?), pyjamas Serendipity, leggings Poudre Organic (gammal kollektion), tossor Hippie Ya och bärsjal Studio Romeo.

Nessun commento:

Posta un commento

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...